pondělí 25. července 2016

Bún bò Nam Bộ (něco jako vietnamské vepřo-knedlo-zelo)

Pro případné rýpálky hned zkraje - ano, dobře vím, že "moje" Bún bò Nam Bộ je zjednodušená (a taky zdravější, ehm) verze vietnamského originálu. Měla jsem už několirát možnost ochutnat tuhle dobrotu přímo od milé paní Vietnamky ("Tag zase zítla, jó?"). To ale nemění nic na tom, že je to vynikající, netradiční jídlo, které může být dost zajímavou variací na letní salát:-)


Stejně jako asi většina vietnamských jídel (už jste vyzkoušeli mou polévku pho?), skládá se i Bún bò Nam Bộ ze spousty ingrediencí, z nichž polovinu většina z nás ani nebude ani znát. A jsou těžce k sehnání. Takže jsem vyškrtala ty, které by nás přespříliš obtěžovali, neboť je neseženeme v Albertu a s neohroženým výrazem šla do toho. Připraveni? :-)

Jak to dělám já:
600 g hovězí kýty
400 g nudlí bún (tenké rýžové nudle)
10 stroužků česneku
ledový salát (asi 1/2)
2 mrkve
nesolené arašídy
rybí omáčka
jablečný ocet
sůl, pepř, chili paprička, cukr/med, olej
čerstvé bylinky - koriandr, jarní cibulku,...
Super by bylo přidat ještě mungo klíčky a sušenou cibulku, ale já je neměla.


Nejdřív připravíme maso. Dobrý ostrý nůž je kamarád, zní zásada číslo jedna - maso nakrájíme na tenké kousky (cca 4 mm), dlouhé několik centimetrů. Zakápneme olejem, přidáme tři lžíce rybí omáčky, sůl, pepř a půlku množství česneku, nakrájeného na malé kousky. Láskyplně promasírujeme a strčíme do chládku (drsná láska).

Mezitím si připravíme ostatní suroviny - mrkve nakrájíme na tenké nudličky, salát na menší kousky, arašídy nadrtíme (posluží kdyžtak utěrka, do které je vysypeme a láhev od piva, kterými je vyválíme - stylaři použíjí hmoždíř).

Zbývá zálivka - do hrnečku dáme orestovaný zbytek česneku (opět samozřejmě na kousky), 1 lžičku cukru či medu, 2 lžičky octa, 4 lžičky rybí omáčky a 8 lžiček studené vody. Přivedeme k varu, vypneme a přihodíme nakrájenou chili papričku.


Nakonec vytáhneme maso a zprudka ho orestujeme. Mezitím uvaříme nudle.

Servírování je ideální, pokud dospodu misky dáte salát, na něj už pěkně rozvrhnete ostatní ingredience a celé vesele zalijete zálivkou.

Kouzlo Bún bò Nam Bộ je především v kombinaci a provázanosti chutí, proto doporučuju jíst všechno dohromady.



Protože je podle mě léto nejvhodnější k tomu odlehčit večeře, mám pro Vás nachystáno pár dalších salátků, zatím můžete vyzkoušet třeba tento se sezamovým opeřencem.

A jaký je Váš nejoblíbenější?:-) Užívejte léto.

1 komentář:

  1. Jééé, tak to je pecka, vypadá to dost lákavě, nikdy jsem to neměla, ale chtěla bych to ochutnat :))

    OdpovědětVymazat