úterý 16. června 2015

Proč hromadně nenávidíme sacharidy

Moji milí! Dneska nebudu nic připalovat v kuchyni a následně neumětelsky maskovat spálené kousíčky - tentokrát bych vám chtěla ze svého neodborného hlediska napsat něco málo o sacharidech.


Mám pocit, že poslední dobou se rozmohl názor, že sacharidy se jistojistě rovnají smrti. Pomalé a bolestivé. Drží se paleo diety, proteinové prášky se dávají i do polívky s knedlíčkama a puberťačky vesele jedou na sacharidové vlny.

Jednu dobu jsem je pod tlakem všeobecnosti taky omezovala, ale pokusím se vás ušetřit téhle chyby alespoň takhle :-) Tak jen pro formu: ačkoliv k růstu svalů potřebujeme bílkoviny, jsou nám k ničemu, pokud svalům nedáme stimul, aby rostly - tedy cvičení. A cvičení bez sacharidů půjde jen těžko, protože právě ty nám dodávají energii. Navíc jsou jedinným zdrojem energie pro mozek (a my chceme být vymakaní i chytří, že jo? B-))

Tak třeba sacharidové vlny - původně byly/jsou určeny pro závodníky, kteří těsně před závody musí vypadat co nejvysekaněji. Podle mě to ale v žádném případě není zdravý způsob diety. Když takhle výrazně manipulujeme se sacharidy, tělo vlastně trochu zmateme a vystavíme stresu. I proto je to tak účinné. 


Kromě toho se ještě hodí říct, že ani s bílkovinami bychom to neměli přehánět, což se u cyklování dost často děje. Na trávení jsou dost náročné a navíc ve větším množství třeba i zhoršují pleť. 
Já tedy říkám sacharidovým vlnám ano, pokud to musí být a potřebujete rychle zhubnout více tuku. Ale pod dohledem odborníka a ne dlouhodobě. 

Podobně vnímám paleo dietu - mnoho zastánců argumentuje tím, že tak jedli lidé v pravěku, tak to přece musí být supr. Tady bych skromě zmínila, že tihle lidi třeba taky umírali ve čtyřicetí, pokud je nerozdupal mamut a taky měli spoustu návyků, o které nestojíme - proč tedy zrovna o tento ano?


Tak jaké jsou tedy vhodné zdroje sacharidů? Všude opěvované ovesné vločky (ehm, napadlo vás někdy, co se stane, až se zjistí, že u lidí způsobují třeba růst křídel?:D), další obiloviny jako třeba jáhly nebo pohanku, jako zdroj glukózy si klidně občas můžeme dát ovoce. Z příloh rýži, morkabu, batáty, brambory a občas i semolinové těstoviny. 

Jak to máte vy? Jaké množství sacharidů jíte, z čeho je berete, nebo nad tím vůbec nepřemýšlíte? Mějte se krásně a jezte chytře:)



2 komentáře:

  1. Taky jsem jednu domu ujížděla na low-carb stravě a upřímně, bylo to fajn. Měla jsem více energie, nebyla jsem unavená a hubla jsem rychle - a to jsem chtěla, žejo. Ale potom se tělo začalo hlásit o svůj příjem sacharidů, který jsem mu nedávala a začal jeden velký kolotoč zvaný záchvatovité přejídání, díky kterému jsem zase hodně nabrala. Už je to pryč a celkem nad tím vyhrávám. A rozhodně jsem moudřejší a sacharidům se nevyhýbám - přijímám jich tolik, kolik si tělo žádá. Ono není na hubnutí třeba žádných diet, stačí selský rozum :))

    http://myway-tofitness.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Úplně souhlasím :-) Vždycky říkám, že pokud se k sobě chováme hezky, tělo nejlíp ví, co potřebuje:-)

    OdpovědětVymazat